Kursens innehåll

PGD200, Pedagogik 31-60, 30 hp

Revision 3


Delkurs 1: Pedagogik i arbetslivet, 7,5hp
Under delkursen behandlas lärande och förändring i arbetslivet utifrån såväl organisationsteoretiska som samhälleliga och politiska perspektiv. Utifrån ett kritiskt förhållningssätt studeras, tillämpas och analyseras olika modeller för utvärdering och kvalitetsgranskning.
• Lärprocesser ur ett organisationsperspektiv
• Kulturens betydelse för pedagogiska processer
• Relationen ledarskap – medarbetarskap
• Arbetslivets föränderliga villkor
• Projektledning
• Utvärdering och kvalitetsgranskning
• Framtid utmaningar i arbetets organisering



Delkurs 2: Vetenskapsteori och forskningsetik, 1,5hp
Delkursen behandlar grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp, innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt samt forskningsetiska principer.
• Säkerställande av evidens
• Vetenskapliga begrepp såsom ontologi, epistemologi, paradigm
• Vetenskapsteoretiska inriktningar såsom positivism, fenomenologi och hermeneutik
• Värderingars roll i forskningen
• Problemformulering och val av forskningsobjekt
• Forskningsetiska principer såsom informations-, samtyckes-, konfidentialitets- och nyttjandekrav



Delkurs 3: Kvantitativ metod, 3,0 hp
I delkursens behandlas olika typer av undersökningar vanligt förekommande inom forskning där redskapet är en kvantitativ metod, exempelvis experimentella studier och icke manipulativa studier.
• Mätning
• Olika skalnivåer av mätning
• Enkätmetodik
• Beskrivande statistik
• Hypotesprövande statistik
• Pearsons korrelation
• T-test



Delkurs 4: Kvalitativ metod, 3,0hp
I delkursen behandlas forskningsmetod utifrån en kvalitativ ansats med fokus på intervjuer och tematisk analys. Den kvalitativa forskningens karakteristik och utmärkande drag diskuteras i relation till den kvantitativa ansatsen.
• Kvalitativ datainsamlingsteknik
• Intervjumetodik
• Transkribering
• Begreppslig, teoretisk och tematisk analys
• Studieobjektet och den kvalitativa forskarrollen
• Vetenskapligt skrivande



Delkurs 5: Lärande och kompetensutveckling, 7,5 hp
Utifrån ett kritiskt perspektiv granskas centrala begrepp och teorier inom lärande och kompetensutveckling i arbetslivet. Metoder för lärande i arbetslivet och strategier för kompetensutveckling behandlas. Den teoretiska kunskapen kombineras med en handlingsinriktad kunskap varmed de två kunskapsfälten, forskning och praktik, möts.
• Olika perspektiv på kunskapsöverföring i organisationer
• Teorier om kompetensutveckling och metoder för lärande i arbetslivet
• Förändringsstrategier och förändringsmodeller
• Sociala dimensioner i ett förändringsarbete
• Genusperspektiv i organisationer



Delkurs 6: Uppsats och opposition
Under delkursen genomförs en mindre undersökning inbegripande datainsamling, bearbetning/analys, dokumentation samt opposition på medstudents uppsats. Genom individuell handledning samt grupphandledning behandlas processen utifrån syftesbeskrivning, metodval och resultatanalys.
• Vetenskapligt skrivande
• Problemformulering
• Metodval
• Urvalsprocesser
• Analys och tolkning
• Opponentskap



Undervisning och examination
Undervisningen i de två ämnesteoretiska kurserna utgår från kursdeltagarnas tidigare kunskaper och erfarenheter som, i samspelet med de övriga deltagarna samt lärarna, bearbetas tillsammans med nya kunskaper. Arbetsmodellen förutsätter ett aktivt deltagande. Delkurs 1, Pedagogik i arbetslivet, examineras genom två individuella skriftliga underlag som redovisas i seminarieform samt en individuell hemtentamen i form av en Review Article. Delkurs 2 examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen i form av ett missivbrev. Delkurs 3 examineras genom en individuell hemtentamen som utgår från en genomförd studie där de studerande förväntas visa kunskap om undersökningstyp och utifrån ett reflektivt och kritiskt förhållningssätt utförligt tolka resultatet samt vilka slutsatser som kan dras utifrån studien. Delkurs 4 examineras utifrån en genomförd pilotstudie. Delkurs 5, Lärande och kompetensutveckling examineras genom två seminarier utifrån ett skriftligt underlag samt genom en individuell hemtentamen utifrån ett konstruerat praktikfall. Delkurs 6 examineras genom en egen genomförd undersökning, dokumenterad i en uppsats, samt opponentskap på medstudents uppsats.



Med hänvisning till AIL
Delkurs 1 och 5 behandlar båda i någon form ett arbetsintegrerat lärande. Teoretiskt behandlas organisatoriska förutsättningar för ett individuellt och kollektivt lärande. Uppgifter och examinationer är utformade utifrån praktiska inslag från arbetslivet. Delkurs 6, uppsats och opposition, har också inslag av ett arbetsintegrerat lärande då empirin insamlas från verksamheter och syfte och frågeställning förväntas inriktas mot ett lärande i arbetslivet. Metodkurserna delkurs 2,3 och 4 är samtliga inriktade på vetenskapliga studier genomförda i arbetslivet och är praktiskt inriktade vid genomförandet av de olika examinationerna.