PLF100, Pedagogik, nivå 1-30 hp: Lärande i ett föränderligt arbetsliv, 7,5 hp
Revision 3
I kursen studeras kunskap och lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Kursens fokus ligger på lärandets villkor i arbetslivet. Frågor om lärande och förändring inom olika typer av verksamheter behandlas och miljöns betydelse för såväl kollektiv som individuell kompetensutveckling diskuteras.
Arbete och arbetsliv i ett historiskt och ett nutida perspektiv
Centrala begrepp inom lärande i arbetslivet såsom individuellt och kollektivt lärande, kunskap i praktik, erfarenhetslärande, organisatoriskt lärande
Teoretiska perspektiv med relevans för lärprocesser i arbetslivet
Sociala, ekonomiska, politiska och organisatoriska ramfaktorer i relation till lärande och kompetensutveckling i arbetslivet
Kritiskt läsande och skrivande
Konsekvenser av ett föränderligt arbetsliv avseende individuellt och kollektivt lärande
Undervisning och examination Undervisningen utgår från kursdeltagarnas tidigare kunskaper, erfarenheter och värderingar som, i samspelet med övriga deltagare samt lärarna, bearbetas tillsammans med nya kunskaper. Kursdeltagarna ges både inflytande över och ansvar för såväl undervisningens innehåll och upplägg som det egna lärandet och kunskapssökandet. Den studerande examineras genom en individuell skriftlig analys av en scenisk/litterär gestaltning av en konkret lärsituation från arbetslivet. Analysen relateras till arbetslivspedagogisk teori. Vid ett seminarium med skriftlig inlämning behandlas kritiskt läsande och skrivande som ett led i den vetenskapliga progressionen.
Med hänvisning till AIL Det arbetsintegrerade lärandet är i fokus för kursen både till innehåll och till form. Det är det föränderliga arbetslivet och dess konsekvenser för lärande och kompetensutveckling som behandlas samtidigt som genomförandet sker utifrån ett praktiskt arbetsintegrerat perspektiv.