Kursens innehåll

PTP100, Pedagogik, nivå 1-30 hp: Pedagogik som teori och praktik, 15 hp

Revision 7


I kursen behandlas pedagogikämnets bakgrund och utveckling samt grundläggande begrepp och teorier. Med utgångspunkt från pedagogiska förgrundsgestalter och teoretiska perspektiv studeras såväl formellt som informellt lärande. Under kursen ventileras såväl de klassiska pedagogiska frågorna som aktuell arbetslivspedagogisk forskning. En observerad pedagogisk situation i arbetslivet analyseras och teorianknyts. Pedagogiska idétraditioner kopplas till nutida uppfattningar inom en arbetslivskontext.


Undervisning och examination
Undervisningen utgår från kursdeltagarnas tidigare kunskaper, erfarenheter och värderingar som, i samspelet med övriga deltagare samt lärarna, bearbetas tillsammans med nya kunskaper. Kursdeltagarna ges både inflytande över och ansvar för såväl undervisningens innehåll och uppläggning som det egna lärandet och kunskapssökandet. Kursen examineras dels genom ett seminarium där studenten förklarar och argumenterar för en vald pedagogisk teori, dels en gruppvis observation/intervju genomförd på en arbetsplats, resultatet teorianknyts och dokumenteras i en rapport innefattande en individuell reflektion.



Med hänvisning till AIL
AIL-perspektivet blir tydligt i kursen då den både till innehåll och till form fokuserar på just ett arbetsintegrerat lärande. Innehållet utgörs av arbetslivspedagogiska begrepp och teorier om kollektiva lärprocesser och genomförandet är inriktat på ett lärande integrerat med arbete inom olika verksamheter. Intervjuer och observationer genomförs på verkliga arbetsplatser och inom olika former av verksamheter.