Kursens innehåll

TSL200, Teoribildning i socialt arbete II – Socialpedagogik, utveckling och samspel, 10,5 hp

Revision 1


Kursen utgångspunkt är att sociala problem utifrån ett livsloppsperspektiv, vilket innebär att sociala problem inte ses som enskilda utan snarare som uttryck för sociala och psykologiska processer över tid kopplade till livsvillkor och välfärdspolitik. I denna kurs lyfts människans lärande och kapacitet för förändring, utifrån lokala, nationella och internationella perspektiv.

Kursen är en central del av profilområdet socialpedagogik och utgår från att människan utvecklas i relationella och sociala sammanhang. I kursen introduceras pedagogiska teorier om människans resurser, lärande och förändring. De teorier som berörs är frigörande pedagogik, bildning och sociokulturellt perspektiv på lärande, vilka är tre centrala pedagogiska utgångspunkter inom socialpedagogiken. Tanken är att studenten genom ett lärandeperspektiv får en teoretisk grund för människors potential till förändring inom det sociala området.

Under kursen introduceras också olika sätt att förstå hur människan utvecklas i samspel med sin omgivning. De teorier som berörs är utvecklingspsykologi, utvecklingsekologi, anknytningsteori, barndomssociologi, och socialpsykologisk teori. Tanken är att studenten genom att få grundläggande kunskap om olika perspektiv på utveckling ska kunna reflektera kring olika teoriers möjligheter och begränsningar för att förstå hur människan utvecklas i samspel med omgivningen.