Kursens innehåll

VEF100, Pedagogik, nivå 1-30 hp: Vetenskapligt förhållningssätt, 7,5 hp

Revision 8


Kursen behandlar pedagogiken som en vetenskaplig disciplin och syftar till ett vetenskapligt förhållningssätt samtidigt som den ger en samhälls- och beteendevetenskaplig grund som är användbar i såväl utbildning som arbetsliv. Förståelse för ett systematiskt kunskapssökande grundläggs genom att vetenskapliga texter bearbetas och granskas i syfte att utveckla ett eget skrivande.

Under kursen behandlas följande områden:


Undervisning och examination
Undervisningen utgår från kursdeltagarnas tidigare kunskaper, erfarenheter och värderingar som, i samspelet med övriga deltagare samt lärarna, bearbetas tillsammans med nya kunskaper. Kursdeltagarna ges både inflytande över och ansvar för såväl undervisningens innehåll och uppläggning som det egna lärandet och kunskapssökandet.
Examinationen utgörs av en forskningsplan innehållande en genomtänkt och tydligt formulerad forskningsfråga som berör lärande i arbetslivet samt förslag på tillvägagångsätt, avseende datainsamling, metod, analys och teori. Inför ett reflekterande seminarium kring vetenskapsfilosofi skriver den studerande ett dokument utifrån några vetenskapsfilosofiska frågeställningar. Inlämning av dessa reflektioner samt deltagande vid seminariet är examinerande.

Med hänvisning till AIL
Ämnet för forskningsplanen ska tydligt vara inriktat mot lärande i arbetslivet och den empiri som föreslås inför forskningsfrågan ska vara planerad att utföras i en verksamhet.