Revision 7
Följande kursmål önskar revideras:
Gammalt: redovisa ett urval av pedagogiska teorier, modeller och metoder med relevans för psykiatrisk personcentrerad omvårdnad
Förslag till ändring: identifiera och redogöra för pedagogiska teorier, modeller och metoder med relevans för personcentrerad psykiatrisk omvårdnad
Gammalt: redogöra för styrdokument relevanta för specialistsjuksköterskans pedagogiska funktion inom psykiatrisk omvårdnad
Förslag till ändring:redogöra för specialist sjuksköterskans samordnande funktion inom komplex psykiatrisk omvårdnad
Gammalt: granska och bedöma evidens i pedagogiska metoder i psykiatrisk omvårdnad
Förslag till ändring: kritiskt granska och bedöma evidens i pedagogiska metoder inom psykiatrisk omvårdnad
Gammalt: genomföra bedömningar av personens komplexa behov av pedagogiska stödinsatser.
Förslag till ändring:bedöma, planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande stödinsatser i psykiatrisk omvårdnad
Gammalt: planera, genomföra och utvärdera pedagogiska stödinsatser i psykiatrisk omvårdnad inklusive situationer vid livets slutskede
Förslag till ändring: NYTT: detta mål tas bort
Gammalt: värdera e-hälsoerbjudande för personer med psykisk ohälsa
Förslag till ändring: värdera e-hälsoalternativ för personer med psykisk ohälsa
Gamalt: visa ett förhållningssätt som betonar patienters och närståendes delaktighet i omvårdnad inklusive vård i livets slutskede
Förslag till ändring: diskutera hur patienters och närståendes delaktighet i vårdandet kan främjas.
Former för bedömning:
Gamalt: kursen examineras genom indivuduella skriftliga inlämningsuppgifter och individuell muntlig och klinisk examination i simulerad miljö.
Förslag till ändring: Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter, individuell klinisk examination i simulerad miljö samt närvaro vid obligatoriska moment.
Kurslitteratur: Broström, Linus & Johansson, Mats (red.) (2013) Ställföreträdarskap i vård och omsorg- denna bok tas bort på grund av att den ej längre finns att få tag på
Kurslitteratur: Socialstyrelsen (2013) Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede vägledning, rekommendationer och indikatorer stöd för styrning och ledning. Denna litteratur tages bort från litteraturlistan, då kursplanen inte längre innehåller några kursmål med vård i livets slutskede.
Hej!
Jag ser att flera mål om livets slutskede tagits bort och även kurslitteratur inom området. Kommer dessa att finnas med på ett tydligare sätt i övriga kurser i denna inriktning? Vilka aktiviteter är obligatoriska till moment som har med vård i livets slutskede att göra? Detta är viktiga frågor med tanke på att detta var ett av de mål och aktiviteter som UK-ämbetet bedömde ha bristande kvalitet i jst denna inriktning mot psykiatrisk omvårdnad. Enligt information från UK-ämbetet kommer de att särskilt granska de mål som var bristfälliga vid föregående utvärderingen för att tillse att det finns en hållbarhet i att upprätthålla de förbättringar som gjordes i samband med bedömningen. Jag skulle vilja ha klargjort detta först före jag fastställer kursplanen/Mvh Håkan