Anteckningar

DVH600, Digitala verktyg i högre utbildning, 5 hp

Revision 4


Anteckningsfält för dig som skriver en kursplan.
Skriv kommentar, sign och datum. Senaste anteckning överst. Anteckningarna följer inte med till en ny revision

Kurslitteratur är reviderad 2018-01-11 med en specifik kursbok och med kompletterande material i form av en rad vetenskapliga artiklar som grund för arbetet med moduler i kursen. I tidigare kursplan förekom enbart en kommentar i Kompletterande material med kompendium.
--------------------------------------------
Kursens namn: Ursprunglig titel: ”Undervisning med stöd av digitala verktyg” (USD600) Ny titel: Digitala verktyg i högre utbildning (eng. Digital tools in higher education) Kurstiteln bör tydliggöra sammanhanget av ”Högskolepedagogik”. Titeln påminner om en annan Högskolepedagogisk kurs på HV med titel ”Normkritisk pedagogik i högre utbildning” (5 hp). Samtidigt finns en kurs på PIL-GU om ”Blended learning och digitala medier i högre utbildning” som kan skapa samsyn mellan lärosätenas kursutbud.
Kursens innehåll är det samma utifrån kursvärderingar
Kursens omfattning: Ny omfattning: 5 hp med provtillfällen om 2 hp (seminarium) och 3 hp (pedagogiskt projekt/oppositionsförfarande) istället för 7.5 hp. Detta för att sträcka ut Högskolepedagogisk utbildning under 1.5 år samt skapa samstämmighet med andra Högskolepedagogiska kurser på HV och GU.
Formerna för bedömning av kursdeltagarnas prestationer: Förslag om att ha två former. 1. Seminarium med enskild skriftlig reflektion (lärandemål: 1,2,3,4) 2. IKT-baserat undervisningsprojekt med oppositionsförfarande (lärandemål 1,4,5)
Vi har komprimerat till två former genom att inkludera oppositionsförfarande i punkt 2. Vi stryker helt ”Muntlig och skriftlig granskning av en högskolelärares undervisningsprojekt” eftersom detta ändå ingår i oppositionsförfarande.
Delprov om två provtillfällen: Seminarium/Seminar om 2 hp (U/G) Oppositionsförfarande/Opposition procedure om 3 hp (U/G)
Urban Carlén, 2017-09-12