Revision 2
Kursplanen
Kursplanen utgår från kursplanen USD600 i Högskolepedagogik, men har i denna kursplan omformulerats till att anpassas till ämnesdidiaktik för grund- och förskola.
Gällande undervisningen:
Undervisningen sker i moduler, förslagsvis 7 stycken, där varje lärare tar sin del, eller fler. Det krävs en den inspelat material av de kollegor som bidrar. Presumtiva lärare behöver kontaktas i god tid om de ska medverka. Kursintroduktionen, examinationer sker på campus, men att en hel del även examinationer/arbete kan även ske i nätbaserad form i Canvas och tillhörande digitala verktyg och digitala postrar-vernissage. Dock tror jag målgruppen för kursen har ett behov av att mötas på campus.
Grupphandledning och produktion av digitala lärobjekt(kursuppifter) behövs kanske av studenter?
Gällande examinationer (3 x 2,5 hp)
Kommentar:
1: Med första examinationen avses att utifrån kritiska reflektioner skapa ett underlag som grund för det pedagogiska projektet
2: Med andra examinationen kan kursdeltagarna konkretisera skapandet med digitalt material, text och rörlig/bild i digital poster. Postern kan också användas för att konkretisera och förklara ”digitaliseringens effekter” inför kollegor, och på så vis marknadsförs kursen för deras kollegor.
3: Projektet redovisas i termer av att de har planerat, genomfört och värderat projektet. Deras digitala läroobjekt kan sedan använda konkret i undervisningen
Viktigt att de tränas i att tala om sin digitala kompetens och digitaliseringen i skolan som en del i att de påverkar och deltar i denna, därav inslag av kamratrespons och oppositionsförfarande.
Tillstyrks av Maria Mollstedt på programrådet vid sittande bord men vid Marias dator (Maria J)
20190325 Vill byta från SA 100 till 50% TE och 50% SA då den i ungefär till hälften har tekniskt inriktat innehåll. En jämförelse har gjorts med kurser med liknande innehåll på andra institutioner, exempelvis DKP200 och DML100. Dessa kurser har 50% TE.
Ändrat utbildningsområde från SA 100% till SA 50% och TE 50% enligt rektorsbeslut U 2019/162