Litteraturlista, bilaga till:

DGK100, Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i åk 1-6, 7,5 hp

Revision 2

Beslutad 2018-10-01


Litteraturlista

Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). (2013). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur

Bunar, Nihad. (2015). Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering. 1. utg. Stockholm: Natur och kultur

Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever. (4. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Hägerfeldt, G., Dabeski, G., Söderström Lareu, M., & Olofsson, M. (Red.). (2012). Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d88750033a6/1518700869958/greppa-spr%E5ket.pdf

Kindenberg, B. (2016). Flerspråkighet som resurs. Liber

Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever. (2. uppl.). Studentlitteratur

Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber

Kompletterande material

Relevanta styrdokument, t.ex. läroplaner, kursplaner och allmänna råd, samt aktuella publikationer från Skolverket. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Omkring 200 sidor aktuella artiklar, kompendiematerial och information från olika webbsidor tillkommer. Vilka dessa är anges i kurs-pm.