Revision 2
Beslutad 2018-10-01
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red). (2013). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Bunar, Nihad. (2015). Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering. 1. utg. Stockholm: Natur och kultur
Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever. (4. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren
Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf
Hägerfeldt, G., Dabeski, G., Söderström Lareu, M., & Olofsson, M. (Red.). (2012). Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d88750033a6/1518700869958/greppa-spr%E5ket.pdf
Kindenberg, B. (2016). Flerspråkighet som resurs. Liber
Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever. (2. uppl.). Studentlitteratur
Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber
Relevanta styrdokument, t.ex. läroplaner, kursplaner och allmänna råd, samt aktuella publikationer från Skolverket. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Omkring 200 sidor aktuella artiklar, kompendiematerial och information från olika webbsidor tillkommer. Vilka dessa är anges i kurs-pm.