Litteraturlista, bilaga till:

DGK100, Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk för undervisning i åk 1-6, 7,5 hp

Revision 4

Beslutad 2019-09-12


Litteraturlista

Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever. (4. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren

Hägerfeldt, G., Dabeski, G., Söderström Lareu, M., & Olofsson, M. (Red.). (2012). Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Skolverket. https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d88750033a6/1518700869958/greppa-spr%E5ket.pdf

Kindenberg, B. (2016). Flerspråkighet som resurs. Liber

Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (2018). En god fortsättning. Studentlitteratur

Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber

Svensson, G., Rosén, J., Strazer, B., & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905

Kompletterande material

Relevanta styrdokument, t.ex. läroplaner, kursplaner och allmänna råd, samt aktuella publikationer från Skolverket. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Omkring 200 sidor aktuella artiklar, kompendiematerial och information från olika webbsidor tillkommer. Vilka dessa är anges i kurs-pm.