Revision 1
Beslutad 2020-03-16
(2012). Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppl.). Studentlitteratur
Kindenberg, B. (2016). Flerspråkighet som resurs. Liber
Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (2018). En god fortsättning. Studentlitteratur
Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm: Liber
Svensson, G., Rosén, J., Strazer, B., & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905
Relevanta styrdokument, t.ex. läroplaner, kursplaner och allmänna råd, samt aktuella publikationer från Skolverket. Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper. Omkring 200 sidor aktuella artiklar, kompendiematerial och information från olika webbsidor tillkommer. Vilka dessa är anges i kurs-pm.