Litteraturlista, bilaga till:

HDR600, Att handleda doktorander, 5 hp

Revision 1

Beslutad 2020-10-28


Litteratur

Brodin, Eva m. fl. (2016). Forskarhandledning : teori och praktik. Lund: Studentlitteratur

Kompletterande material

Föreläsares litteraturförslag tillkommer. Bortsett från kursboken förväntas kursdeltagare själva söka efter den litteratur som motsvarar deras behov. Övriga litteraturförslag (kan med fördel användas vid genomförande av kursuppgifter): Adkins, B. (2009). PhD pedagogy and the changing knowledge landscapes of universities. Higher Education Research and Development, 28(2), 165-177.’ Appel, M. (2003) Forskarhandledning. Möte med vandrare och medvandrare på vetenskapens vägar. Högskoleverkets rapportserie 2003:26 R. Kalmar: Lenanders Grafiska AB. Appel, M. & Bergenheim, Å. (2005) Reflekterande forskarhandledning. Om samarbetet mellan handledare och doktorand. Lund: Studentlitteratur. Bengtsen, S.S.E. (2016). Doctoral supervision - organization and dialogue. Aarhus University Press. Bennich-Björkman, L. (2006) Forskningspolitiken motverkar kreativitet. Axess 9, 13. Bergenheim, Å. (2001) Inspirationskälla, föredöme, tränare och kollega. Forskarhandledares visioner och verklighet. Skriftserie från Universitetsförvaltningen, 2001:1. Umeå universitet: Universitetspedagogiskt centrum. Bergenheim, Å. & Ågren, K. (red.) (2008) Forskarhandledares robusta råd. Lund: Studentlitteratur. Biggs, I. (2006). Art as research, doctoral education, and the politics of knowledge. Reader, Visual Art Practice, 1-8. Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2001). How to research. 2nd Buckingham: Open University Press. Dally, K., Holbrook, A., Graham, A., & Lawry, M. (2004). The processes and parameters of Fine Art PhD examination. International Journal of Educational Research, 41(2), 136-162. Deem, R. & Brehony, K. J (2000). Doctoral students access to research cultures - are some more unequal than others? Studies in Higher Education. 25(2):150-165 Delamont, S., Atkinson, P. & Parry, O. (2004). Supervising the Doctorate. A Guide to Success. 2nd ed. Cornwall: Society for Research into Higher Education & Open University Press. Deuchar, R. (2008). Facilitator, director or critical friend: Contradiction and congruence in doctoral supervision styles. Teaching in Higher Education, 13(4), 489-500. Eriksson, S. & Helgesson, G. (2013). Publiceringsetik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. Friedman, K. (2015). Writing for the PhD in Art and Design. Issues for Research Supervisors and Research Students. Retrieved from Academia. edu: https://www. zotero. org/ncorreia/items/CD6377VA. Gerlofsson, M. & Lindberg, A. (2017) Coachboken. Stockholm: Liber. Handal, G. & Lauvås, P. (2006). Forskarhandledaren. Lund: Studentlitteratur Joelsson, E. (2017). Från utvald till utbildad. Avhandling i filosofi, Göteborgs universitet. Kamler, B. & Thomson, P. (2014). Helping Doctoral Students Write: Pedagogies for supervision. London: Routledge. Kirby, D., Liner, T. & Kirby, D.L. (2012). Inside out –Strategies for teaching writing. Heinemann; 4 edition. Lee, A. (2008). How are Doctoral Students Supervised? Concepts of Doctoral Research Supervision. Studies in Higher Education, 33(3), s. 267- 281. Lewis, V. & Habeshaw, S. (2001) 53 Interesting Ways to Supervise Student Projects, Dissertations and Theses. 2nd ed. Plymouth: Technical and Educational Services. Lindén, J. (2005) Etik i handledning av doktorander. Nordisk Pedagogik, 25, 229-244. Paltridge, B., Starfield, S., Ravelli, L. & Nicholson, S. (2011). Doctoral writing in the visual and performing arts: Issues and debates. International Journal of Art & Design Education, 30(2), 242-255. Peixoto, A. (2014) De mest lämpade – en studie av doktoranders habituering på det vetenskapliga fältet, Göteborg, 270 s. Reguero, M., Carvajal, J.J., Garcia, M.E. & Valverde, M. (2017). Good Practices in Doctoral Supervision – Reflections from the Tarragona Think Tank. Universitat Rovira I Virgili publications. http://www.publicacions.urv.cat/cataleg/universitat-rovira-i-virgili/31-universitat-rovira-i-virgili/700- good-practices-in-doctoral-supervision-reflections-from-the-tarragona-think-tank Schoug, F. (2004). På trappans första steg: Doktoranders och nydisputerade forskares erfarenheter inom akademin. Lund: Studentlitteratur. Strannegård, L. (2003). Om att formas till forskare. Lund: Studentlitteratur. Svensson, A. (2007). Det beror på. Erfarna forskarhandledares syn på god handledning. Diss. Skrifter från Högskolan i Borås, nr. 4. Högskolan i Borås: Institutionen för pedagogik och didaktik Taylor, S., Kiley, M. & Humphrey, R. (2018). A handbook for doctoral supervisors (2nd ed.). London: Routledge. Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.vr.se. Öhrn, E. & Lundahl, L. (red.) (2013). Kön och karriär i akademin: En studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Gothenburg Studies in Educational Sciences 341. Göteborg: Göteborgs universitet. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://gig.gu.se/infoglueCalendar/digitalAssets/1784500388_BifogadFil_Kon%20karriar%20i%20akademin%20131112.pdf Elektroniska resurser Doktorandhandboken.nu http://www.doktorandhandboken.nu/engelska/english.4.24cc9d95134182bfa4a800041.html Forskarutbildning och Handledning av doktorander inkl. Nationella styrdokument [Elektronisk]. Tillgänglig: http://pil.gu.se/resurser/rad-till-doktorandhandledare