Revision 4
Beslutad 2022-10-26
* Observera! Nedanstående kurslitteratur kan ha utkommit i senare upplagor/år. Vid kursstart gäller senaste upplaga.
* Alatalo, T. (2021). Högläsning - didaktik för språk-, läs- och skrivutveckling. Studentlitteratur
De Geer, B. (2022). Ordkunskap i förskola, förskoleklass & grundskolans tidigare år. Natur & Kultur
Fridolfsson, I. (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. (3. uppl.). Studentlitteratur
Håkansson, G. (2014). Språkinlärning hos barn. (2.uppl.). Studentlitteratur
Skolverket. (2016). Förskoleklassen - Ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. https://www.skolverket.se/getFile?file=3719
Skolverket. (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska reviderad 2017 : reviderad 2017. https://www.skolverket.se/getFile?file=3808
Skolverket. Hitta språket. https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
* Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan lgr22. https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva
Skolverket. (2022). Nya Språket Lyfter. Skolverket
Wengelin, Å. & Nilholm, C. (2013). Att ha eller sakna verktyg - om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva. Studentlitteratur
Westerlund, M. (2009). Barn i början : språkutveckling i förskoleåldern. Natur & Kultur
Skönlitteratur samt ca 100 sidor övrigt material i form av vetenskapliga texter tillkommer.