Revision 3
Beslutad 2018-09-10
Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Boyd, S. & Bredäng, G. (2013). Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur
Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf
Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever. (2. uppl.). Studentlitteratur
Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber
Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Lahdenperä, P. (2017). Nyanlända som utmaning för utveckling av skolan som interkulturell lärmiljö : Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Liber
Lahdenperä, Pirjo (red.). (2004). Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur
Lindberg, I. & Hyltenstam, K. (2013). Flerspråkiga elevers språkutbildning. Ingår i Olofsson, M. (Red.). Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. https://www.su.se/polopoly_fs/1.647487.1676542763!/menu/standard/file/Lindberg-Hyltenstam.pdf
Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber
Stroud, C. (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur
Svensson, G., Rosén, J., Strazer, B., & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905
Flyman Mattson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Studentlitteratur
Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf
Lainio, Jarmo. (2013). Modersmåls erkända och negligerade roller. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: Stockholms universitets förlag. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.203894.1411039933!/menu/standard/file/Jarmo%20Lainio.pdf
Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 481-518. (2.uppl.). Studentlitteratur
Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber
Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
(2016). Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad?. Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3694
Hyltenstam, Kenneth. (2011). Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga : Utredning av läs- och skrivsvårigheter. Lund: Studentlitteratur
Laursen, H-P. (Red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Studentlitteratur
Liberg, C. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv. Ingår i Nauclér, K. Symposium 2000 Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för andraspråk. https://www.su.se/polopoly_fs/1.647413.1676531904!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf
Magnusson, Ulrika. (2013). Skrivande på ett andraspråk. Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 633-660. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 121-149. 2. uppl. Studentlitteratur
Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
(2011). Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 547-577. (2.uppl.). Studentlitteratur
Gibbons, Pauline. (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 3. uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren
Holmberg, P. (2010). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogiken. Ingår i Olofsson, M. (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: HLS Förlag. http://www.academia.edu/9774797/Text_spr%C3%A5k_och_l%C3%A4rande._Introduktion_till_genrepedagogik
Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 605-631. (2.uppl.). Studentlitteratur
Liberg, Caroline. (2010). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) (2010). Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: HLS förlag
Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling. Liber
Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur
Olofsson, M. & Sjöqvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur
Olofsson, M. (Red.). (2006). Symposium 2006 : bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS-förlag. https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/forskning-och-konferenser/symposium?open-collapse-boxes=ccbd-symposium2006bed%C3%B6mningavflerspr%C3%A5kigaeleversl%C3%A4rande
Skolverket. (2017). Bygga svenska för årskurs 1–3. Skolverket. https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/112/gr-sv-112-akF3-2
Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur
För kursen relevanta lagar och regler t.ex. skollag, läroplan, kursplan och allmänna råd. Aktuella artiklar och information från webbsidor t.ex. Skolverket, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Program från UR. Vilka som ska användas i denna kurs anges i respektive delkurs information.