Litteraturlista, bilaga till:

SAS401, Svenska som andraspråk (1-30) för lärare årskurs 4-6 ingår i Lärarlyftet, 30 hp

Revision 4

Beslutad 2018-09-10


Delkurs 1: Migrationsprocesser, nyanlända och attityder till

Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Boyd, S. & Bredäng, G. (2013). Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever. (2. uppl.). Studentlitteratur

Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber

Delkurs 2: Interkulturalitet och flerspråkighet (5hp)

Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Lahdenperä, P. (2017). Nyanlända som utmaning för utveckling av skolan som interkulturell lärmiljö : Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Liber

Lahdenperä, Pirjo (red.). (2004). Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur

Lindberg, I. & Hyltenstam, K. (2013). Flerspråkiga elevers språkutbildning. Ingår i Olofsson, M. (Red.). Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. https://www.su.se/polopoly_fs/1.647487.1676542763!/menu/standard/file/Lindberg-Hyltenstam.pdf

Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber

Stroud, C. (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Svensson, G., Rosén, J., Strazer, B., & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905

Delkurs 3: Andraspråksutveckling och lärande (5hp)

Flyman Mattson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Studentlitteratur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Lainio, Jarmo. (2013). Modersmåls erkända och negligerade roller. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: Stockholms universitets förlag. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.203894.1411039933!/menu/standard/file/Jarmo%20Lainio.pdf

Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 481-518. (2.uppl.). Studentlitteratur

Sahlström, Fritjof. (2013). Språk och identitet i undervisning: inga konstigheter. 1. uppl. Stockholm: Liber

Delkurs 4: Läsa och skriva på ett andraspråk (5hp)

Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

(2016). Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad?. Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3694

Hyltenstam, Kenneth. (2011). Läs- och skrivsvårigheter hos tvåspråkiga : Utredning av läs- och skrivsvårigheter. Lund: Studentlitteratur

Laursen, H-P. (Red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Studentlitteratur

Liberg, Caroline. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. I: K. Nauclér (red.) Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. S. 108-128. Stockholm: Sigma Förlag

Liberg, Caroline. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. Ingår i K. Nauclér (red.) Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. 108-128. Stockholm: Sigma förlag. http://www.isd.su.se/polopoly_fs/1.83991.1333706066!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf

Magnusson, Ulrika. (2013). Skrivande på ett andraspråk. Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 633-660. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur

Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 121-149. 2. uppl. Studentlitteratur

Delkurs 5: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Wedin, Åsa & Musk, Nigel (red). (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

(2011). Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=2573

Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 547-577. (2.uppl.). Studentlitteratur

Gibbons, Pauline. (2013). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 3. uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren

Holmberg, Per. (2010). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogiken. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: HLS Förlag. http://www.academia.edu/9774797/Text_spr%C3%A5k_och_l%C3%A4rande._Introduktion_till_genrepedagogik

Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 605-631. (2.uppl.). Studentlitteratur

Liberg, Caroline. (2010). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) (2010). Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: HLS förlag

Delkurs 6: Utvärdering och bedömning

Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling. Liber

Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Olofsson, M. (2006). Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/forskning-och-konferenser/symposium?open-collapse-boxes=ccbd-symposium2006bed%C3%B6mningavflerspr%C3%A5kigaeleversl%C3%A4rande

Olofsson, M. & Sjöqvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Skolverket. (2017). Bygga svenska – ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling, årskurs 4-6. Skolverket. https://www.skolverket.se/bedomningsstod-och-kartlaggningsmaterial#/72/gr-sv-72-ak46-2

Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur

Litteratur

Kompletterande material

För kursen relevanta lagar och regler t.ex. skollag, läroplan, kursplan, allmänna råd. Aktuella artiklar och information från webbsidor t.ex. Skolverket, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Material från Skolverkets hemsida t.ex. kartläggninsgmaterial. Program från Utbildningsradion. Kompendiematerial. Skönlitteratur, läromedel för grundskolan årskurs 4-6 i olika ämnen. Vad som ska användas anges i delkursens information. I delkursens information anges också om hela boken eller delar av en bok ska användas.