Litteraturlista, bilaga till:

SASU40, Svenska som andraspråk (1-45) för lärare årskurs 7-9 - ingår i Lärarlyftet, 45 hp

Revision 8


Delkurs 1: Migrationsprocesser, identitet och attityder till

Boyd, S. & Bredäng, G. (2013). Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Darvishpour, M., & Westin, C. (Red.). (2021). Migration och etnicitet : perspektiv på mångfald i Sverige. (3. uppl.). Studentlitteratur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Kästen-Ebeling, G., & Otterup, T. (Red.). (2018). En bra början: mottagande och introduktion av nyanlända elever. (2. uppl.). Studentlitteratur

Musk, N. & Wedin, Å. (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande. Studentlitteratur

Stroud, C. (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Åkesson, E. (2016). Normer, normmedvetenhet och normkritik. Amphi Produktion. https://www.skolverket.se/download/18.653ebcff16519dc12ef362/1539586793376/Normer-normmedvetenhet-och-normkritik.pdf

Delkurs 2: Interkulturalitet och flerspråkighet

Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & kultur

Lahdenperä, P. (2017). Nyanlända som utmaning för utveckling av skolan som interkulturell lärmiljö : Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Liber

Lindberg, I. & Hyltenstam, K. (2013). Flerspråkiga elevers språkutbildning. Ingår i Olofsson, M. (Red.). Symposium 2012: Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. https://www.su.se/polopoly_fs/1.647487.1676542763!/menu/standard/file/Lindberg-Hyltenstam.pdf

Musk, N. & Wedin, Å. (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande. Studentlitteratur

Svensson, G., Rosén, J., Straszer, B. & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905

Delkurs 3: Andraspråksutveckling och lärande

Flyman Mattson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Studentlitteratur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 481-518. (2.uppl.). Studentlitteratur

Musk, N. & Wedin, Å. (2010). Flerspråkighet, identitet och lärande. Studentlitteratur

Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori. Natur och Kultur

Svensson, G., Rosén, J., Straszer, B. & Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=3905

Delkurs 4: Svensk grammatik i ett andraspråksperspektiv

Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik. Studentlitteratur

Källström, R. (2012). Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Studentlitteratur

Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 121-149. 2. uppl. Studentlitteratur

Delkurs 5: Svensk fonetik och uttalsundervisning

Abrahamsson, N. (2004). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Riad, T. (1997). Svenskt Fonologikompendium. https://www.su.se/polopoly_fs/1.29954.1320939955!/Svenskt_Fonologikompendium.pdf

Riad, T. & Forsberg, J. (2020). Litterarisering, diagnostisering av nyanlända. http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1517311/FULLTEXT01.pdf

Thorén, B. (2023). Svensk fonetik och uttalsundervisning. Morfem

Delkurs 6: Litteracitetsutveckling

Franker, Q. (2013). Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext. Ingår i Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I.: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 771-815. (2.uppl.). Studentlitteratur

Hedman, C. (2009). Dyslexi på två språk. 27-40. https://www.spsm.se/globalassets/funktionsnedsattning/avhandlingar/dyslexi-pa-tva-sprak-hedman-christina.pdf

Salameh, E-K. (2006). Språkstörning i kombination med flerspråkighet. Läsning. (2). https://www.spsm.se/globalassets/studiepaket-stodmaterial-delwebbar/sarskilt-stod---nyanlanda/sprakstorning-i-kombination-med-flersprakighet.pdf

Skolverket. (2016). Grundläggande litteracitet. Att undervisa vuxna med svenska som andraspråk. Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=3723

Skolverket. (2017). Modulen ”Grundläggande litteracitet för nyanlända elever”. https://larportalen.skolverket.se/moduler/M027

Delkurs 7: Läromedel i ett andraspråksperspektiv

Hägerfelth, G. (2011). Språkarbete i alla ämnen. Liber

Jonsved, E. & Jönsson, E/Statens medieråd (red). (2017). Könsnormer i bildspråket. Statens medieråd

Liberg, C. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv. Ingår i Nauclér, K. Symposium 2000 Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för andraspråk. https://www.su.se/polopoly_fs/1.647413.1676531904!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf

Olvegård, L. (2017). Läsa och tolka läromedelstext. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR078661

Delkurs 8: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 547-577. (2.uppl.). Studentlitteratur

Edvardsson, J. (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg. Studentlitteratur

Gibbons, P. (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 5. Studentlitteratur

Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 605-631. (2.uppl.). Studentlitteratur

Stehagen, H. (2014). Språk i alla ämnen: handbok för kunskaps- och språkutvecklande undervisning. Gothia fortbildning

Delkurs 9: Utvärdering, betyg och bedömning

Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling. Liber

Flyman Mattsson, A. (2021). Andraspråkets grammatik. Studentlitteratur

Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Olofsson, M. (2006). Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/forskning-och-konferenser/symposium?open-collapse-boxes=ccbd-symposium2006bed%C3%B6mningavflerspr%C3%A5kigaeleversl%C3%A4rande

Olofsson, M. & Sjöqvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Skolverket. (2017). Bygga svenska för årskurs 7-9 och gymnasieskolans introduktionsprogram. Skolverket. https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomning-av-nyanlanda-elevers-kunskaper-i-grundskolan/bedomningsstod-for-nyanlanda-elever-i-grundskolan

Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur

Kompletterande material

För kursen relevanta lagar och regler t.ex. skollag, läroplan, kursplan, allmänna råd. Aktuella artiklar och information från webbsidor t.ex. Skolverket, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Material från Skolverkets hemsida t.ex. kartläggningsmaterial. Program från UtbildningsRadion. Kompendiematerial. Skönlitteratur, läromedel för grundskolan årskurs 7-9 i olika ämnen. Vad som ska användas anges i delkursens information. I delkursens information anges också om hela beoken eller delar av en bok ska användas.