Litteraturlista, bilaga till:

SAU410, Svenska som andraspråk för lärare som undervisar i svenska för invandrare 30hp (1-30), Ingår i lärarlyftet, 30 hp

Revision 6

Beslutad 2018-10-01


Delkurs 1: Migrationsprocesser och flerspråkighet

Boyd, S. & Bredäng, G. (2013). Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Franzén, Elsie C. (2001). Att bryta upp och byta land. Stockholm: Natur och Kultur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Delkurs 2: Språkstrukturer och det svenska språksystemet

Abrahamsson, Niclas. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk : Ingår i Hyltenstam, Kenneth, Lindberg, Inger Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur

Ballardini, Kerstin, Stjärnlöf, Sune & Viberg, Åke. (1986). Mål: svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur

Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå : [‘Grammar and Lexicon in Swedish as a second language at near native level’]. In Hyltenstam, K., & Lindberg, I. (eds.), Svenska som andraspra°k – i forskning, undervisning och samha¨lle,. 259-279. Studentlitteratur

Engstrand, Olle. (2007). Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Enström, Ingegerd. (2013). Ordförråd och ordinlärning - med fokus på avancerade inlärare. Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Andraspråksutveckling

Flyman Mattson, A. (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Studentlitteratur

Hyltenstam, K., Axelsson, M., & Lindberg, I. (Red.). (2012). Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25ac6/1529480531679/Flerspraakighet_VR_2012.pdf

Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 481-518. (2.uppl.). Studentlitteratur

Delkurs 4: Litteracitetsutveckling

Franker, Q. (2013). Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - alfabetisering i en tvåspråkig kontext. Ingår i Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I.: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 771-815. (2.uppl.). Studentlitteratur

Franker, Q. (2009). Bildvalet har betydelse : Språk och lärande: Language and learning: rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 papers from the ASLA symposium in Stockholm, 7-8 November 2008. ASLA:s skriftserie. 22. 97-117. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. http://su.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:284157

Franker, Qarin. (2000). Alfabetisering i Sverige - förutsättningar och möjligheter. Ingår i Åhl, Hans (red). Svenskan i tiden : verklighet och visioner. Stockholm: HLS förlag. http://www.gbv.de/dms/ub-kiel/331259311.pdf

Wedin, Åsa. (2010). Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare. Lund: Studentlitteratur

Delkurs 5: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 547-577. (2.uppl.). Studentlitteratur

Björkeblad, Ann-Sofie. (2013). Språk- och kunskapsutveckling vid arbetsplatsanknuten undervisning : Olofsson, Mikael (RED). Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: HLS förlag. http://www.andrasprak.su.se/publikationer/nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2012-lärarrollen-i-svenska-som-andraspråk-1.136476

Brogren, Annika & Sezayesh, Elin Ingberg. (2013). Förbättringsarbete inom sfi. Ingår i Olofsson, Mikael (red) Sympoium 2012. Lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: Stockholms universitetsförlag. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.203888.1411039793!/menu/standard/file/Brogren-Carlstedt.pdf

Carlsson, Marie. (2013). Sfi och sfi-läromedel i tid och rum : föreställningar, politik och tidsanda. Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 817-856. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur

Hedman, Ann-Louis; Johansson, Petra & Norberg, Anders. (2013). Sfi som blended learning. Ingår i Olofsson, Mikael (red). Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk. Stockholm: HLS. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.203895.1411039959!/menu/standard/file/Hedman-Johansson-Norberg.pdf

Holmberg, Per. (2010). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogiken. Ingår i Olofsson, Mikael (red.) Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: HLS Förlag. http://www.academia.edu/9774797/Text_spr%C3%A5k_och_l%C3%A4rande._Introduktion_till_genrepedagogik

Sandwall, Karin. (2013). Sfi i praktiken : om språklärande på praktikplatser. Ingår i Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 725-770. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur

Delkurs 6: Utvärdering, betyg och bedömning

Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling. Liber

Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur

Kompletterande material

För kursen relevanta lagar och regler t.ex. läroplan, skollag, kursplan. Vilka som ska användas anges i respektive delkurs information. Material från olika webbsidor, t.ex. kartläggningsmaterial och nationella prov från Skolverkets hemsida. Vad som ska användas anges i respektive delkurs information. Skönlitteratur tillkommer. Information om detta finns i delkursernas information. Aktuella artiklar, program från UR tillkommer. Information om detta finns i delkursernas information. När det gäller Flerspråkighet - en forskningsöversikt från Vetenskapsrådet kommer utvalda sidor att användas. Vilka som används anges i delkursens information.