Litteraturlista, bilaga till:

SVA127, Svenska som andraspråk 31-60: Språkutveckling och utvärdering, 15 hp

Revision 2

Beslutad 2018-02-14


Delkurs 1: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. 547-577. (2.uppl.). Studentlitteratur

Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & kultur

Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever. (4. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren

Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. 605-631. (2.uppl.). Studentlitteratur

Löthagen, Annika & Staaf, Jessica. (2009). Skön litteratur: vägar till läslust och språkutveckling. Stockholm: Hallgren & Fallgren

Skolverket. (2012). Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. (2. uppl.). https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2012/greppa-spraket-amnesdidaktiska-perspektiv-pa-flersprakighet?id=2573

Delkurs 2: Utveckling och utvärdering.....

Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red). (2014). Tankarna språnger före - att bedöma andraspråk i utveckling. Stockholm: Liber

Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Olofsson, M. (2006). Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. HLS förlag. https://www.su.se/nationellt-centrum-for-svenska-som-andrasprak/forskning-och-konferenser/symposium?open-collapse-boxes=ccbd-symposium2006bed%C3%B6mningavflerspr%C3%A5kigaeleversl%C3%A4rande

Olofsson, M. & Sjöqvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. Ingår i Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur

Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur

Kompletterande material

För kursen relevanta lagar och regler t.ex. läroplan, kursplan och allmänna råd tillkommer. Vilka som ska användas i denna kurs anges i kurs-pm. Aktuella artiklar och information från olika webbsidor t.ex. Regeringskansliet, Skolverket och Språkrådet samt program från Utbildningsradion tillkommer. Vilka som ska användas i denna kurs anges i kursens PM. Kompendiematerial om max 200 sidor tillkommer. Skönlitteratur tillkommer i delkurs 1. Texter som andraspråksinlärare skrivit, samt diagnosmaterial tillkommer i delkurs 2.