Litteraturlista, bilaga till:

TBU604, Tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar, 7,5 hp

Revision 1

Beslutad 2019-12-10


* Observera! Nedanstående kurslitteratur kan ha utkommit i senare upplagor/år. Vid kursstart gäller senaste upplaga.

Gemensam litteratur

Jonnergård, Karin, Funck, Elin K. & Wolmesjö, Maria (red). (2008). När den professionella autonomin blir ett problem. Växjö: Växjö University Press

* Backlund Åsa, Högdin Sara & Spånberger Weitz Ylva(red). (2017). Skolsocialt arbete. Skolan som plats för och del av det sociala arbetet. Malmö: gleerups

Glenny, Georgina & Roaf, Caroline. (2008). Multiprofessional Communication : making systems work for children. Maidenhead: McGraw-Hill Open University Press

Huxham, Chris. (2003). Theorizing collaboration practice / Public Management Review. (3) 401-423

Widmark, Chatarina; Sandahl, Christer; Piuva, Katarina; Bergman, David. (2016). What do we think about them and what do they think about us? Social representations of interprofessional and interorganizational collaboration in the welfare sector. Journal of Interprofessional Care. 30(1) 50-55

Valbara utvärderingar och rapporter

Bolin, Anette. (2011). Shifting subordination : co-located interprofessional collaboration between teachers and social workers. Institutionen för socialt arbete. 2011:2. Göteborg: University of Gothenburg, Department of Social Work

Isaksson, Cristine. (2014). Skolkuratorers handlingsutrymme : gränser, legitimitet och jurisdiktion. Socialvetenskaplig tidskrift. 21 (1) 47-66

Kaldal, Anna m. fl. (2010). Barnahusutredningen 2010. Stockholm: Juridiska institutionen, Stockholms universitet

Skolverket. (2009). Kraften av samverkan : om samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa : en antologi om samverkan mellan skola, polis, socialtjänst samt barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm: Skolverket

Gemensamma artiklar

Andersen, Ditte. (2014). Giving Clients a Backstage Experience: A Case of Dramaturgical Trouble in the Professional Performance of Drug Treatment. Symbolic Interaction. 37 (4) 483-499

Bolin, Anette. (2016). Children´s agency in interprofessional collaborative meetings in child welfare work. Child and Family Social Work. 21 (4) 502-511

Bolin, Anette. (2015). Children´s agency in interprofessional collaboration. Nordic Social Work Research. 5 (1) 50-66

Hjörne, Eva & Säljö, Roger. (2014). Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in Swedish schools / Emotional and Behavioural Difficulties. (19) 251-265

Hjörne, Eva & Säljö,Roger. (2014). Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team meetings. International Journal of Educational Research. 63 5-14

Kompletterande material

Studenten väljer tre utvärderingar eller rapporter avseende specifika projekt. Rapporterna kan väljas från ovanstående exempel eller i samråd med lärare. Vetenskapliga artiklar om 100 s. tillkommer.