Litteraturlista, bilaga till:

TSL200, Teoribildning i socialt arbete II – Socialpedagogik, utveckling och samspel, 10,5 hp

Revision 1


Litteratur

Cedersund, Elisabeth, Eriksson, Lisbeth, Ringsby Jansson, Bibbi, Svensson, Lars A. (2019). Renässans för socialpedagogik? : en bok om socialpedagogisk bildning,. Lund: Studentlitteratur

Eide, T. & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken: relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. 1. uppl. Malmö: Liber

Forslund Frykedal, K., Hammar Chiriac, E. & Hempel, A. (2013). Handbok för grupparbete: att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. (3., [vidareutvecklade och aktualiserade] uppl.). Lund: Studentlitteratur

Freire, Paulo (författare); Alves, Nadia (översättare); Liedman, Sven-Eric (aui); Lorenzoni, Patricia (aui). (2021). De förtrycktas pedagogik. Stockholm; Umeå: Trinambai

Gustavsson, B. (2003). Bildning och demokrati Att förmedla det partikulära och det universella. Vol 12, Nr 1, 39–58. UTBILDNING & DEMOKRATI

Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. 4 utgåvan. Stockholm: Natur och Kultur

Johansson, T. & Lalander, P. (2018). Vardagslivets socialpsykologi. (Upplaga 3). Stockholm: Liber

Meeuwisse, Anne. Swärd, Hans. Sunesson, Sune. & Knutagård, Marcus. (red.). (2016). Socialt arbete: en grundbok. 3.[rev. och utök.] utg.). Stockholm: Natur & Kultur

Socialstyrelsen. (2018). Grundbok i BBIC : Barns behov i centrum. Stockholm: Socialstyrelsen

Säljö, R. (2015). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups

Kompletterande material

Tillkommer en skönlitterär bok som har ett utvecklings- eller uppväxttema.